Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Herman Blomerus, Tapani Talikainen: Miten kasvaa pieneksi?

Get the Flash Player to see this player.


Reijo Telaranta, Herman Blomerus ja Tapani Talikainen

Miten välttää hengellinen ylpeys? Rakennammeko omaa kirkkoamme ja seurakuntaamme vai Jumalan valtakuntaa? Kuinka meissä voisi toteutua ”hänen tulee kasvaa mutta minun vähetä”? Siinä muutamia 13.5. Kasvuhuone-illan teemoja.

 

Puutarhureina illan teemaa availemassa olivat Herman Blomerus, Tapani Talikainen ja Reijo Telaranta, illan juonsi Heidi Kuitunen ja musiikista vastasi Ritva Lehto-Kekki.

Herman Blomerus 

Ohjelman jälkeen oli kahvitarjoilua ja iloista seurustelua.

 

---------------------------

 Voit kunnella 27 minuutin pituisen keskustelun sivun yläreunassa olevalla soittimella.

Kasvuhuone-illan kuvasi Kalevi Saarela

----------------------------

 

 

POIMINTOJA ILLAN KESKUSTELUSTA

 

 

Tapani TalikainenTapani Talikainen:

- Meidän inhimillisessä elämässä viestitään erilaisilla ulkoisilla merkeillä omaa merkittävyyttä ja painoarvoa. Se on tämän meidän ajallisen elämämme aika määräävä piirre. Jumalan valtakunta on tälle ikään kuin vastakkainen. Ellemme me suostu tulemaan pieneksi, meistä ei voi tulla suuria. Se on hyvin mielenkiintoinen ja haastava lähtökohta.

 

Miten tämän maailman talouden, hallinnon ja johtamisen arvot ovat sovitettavissa yhteen Jumalan valtakunnan arvojen kanssa?

 

Tapani:

Heidi Kuitunen- Vastaisin, ettei niitä saa sovitetuksi yhteen. Ne ovat vastakkaisia, ne ovat ristiriidassa ja törmäyskurssilla keskenään. Sellaisessa tilanteessa joudutaan kysymään, uskonko minä siihen, mitä Jumalan sanassa sanotaan Jumalan voiman piilemisestä heikkoudessa ja nöyryydessä? Vai ajattelenko näin, että vähän tuota Jumalaa avitan itse niillä voimavaroilla ja resursseilla, mitä minulla on? Pyhä Henki käy kovin hiljaiseksi silloin, kun me tartumme lihan käsivarteen.

 

Herman Blomerus:

- Olen nyt ollut neljä kuukautta poissa tehtävästäni seurakunnan pastorina eli olen ollut niin sanotusti eläkkeellä. Tämä virkahan on kuitenkin sellainen, ettei tästä ikinä päästä eläkkeelle. Tämä virka, joka on saatu Jumalalta, on elinikäinen.

 

Ritva Lehto-Kekki- Käydessäni nyt eri puolilla täällä Suomessa sekä myös kauempana puhumassa olen havainnut, että ihmisillä on valtava kaipuu ja jano. He kaipaavat kuulla perussanomaa Kristuksesta. He eivät välttämättä kaipaa sitä, että ollaan huipputeologeja ja sormi pystyssä opetetaan väkevästi. Tänä päivänä ihmiset kaipaavat perusevankeliumin sovituskeskeisen sanoman. Ihmiset ovat väsyneitä, uupuneita ja he tarvitsevat jotain hyvin rakasta, läheistä ja hellää. Ja mikä voisi olla sen läheisempää ja hellempää kuin sanoma Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen rakkaudestaan.

 

- Kun eräässä tilanteessa päästin itsessäni sen vanhan evankelistan irti, niin olipa ihanaa saada julistaa sellaista oikein vapauttavaa sanomaa pelkäämättä, että mitenkähän tämä mahdetaan ottaa vastaan. Herra vastaa sanastaan, joten annetaan vain mennä täysillä. Se vaikuttaa ja vapauttaa.

 

Marja Leino ja Heidi Kuitunen- Nykyään helposti kierretään ja kaarretaan ja takaisin samaan tullaan. On koettu siunausta lännestä ja idästä, iloittu ja ilakoitu. Uskovat ovat nautiskelleet, että tämä on mahtavaa. Nyt on huomattu, että kääntymätön maailma on jäänyt tässä Jumalan kansan ilakoinnissa ulkopuolelle ja koskemattomaksi. Siksi Jumala on nyt herättämässä omaa kansaansa ja seurakuntia uudelleen sinne, missä meidän alkuperämme on: pitämään evankeliumia esillä ja julistamaan sitä niin, että ihmiset ymmärtävät, ottavat sen vastaan ja ottavat Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanaan.

 

- Olen tehnyt henkilökohtaisesti parannusta Jumalan kasvojen edessä. Olen päättänyt, että minä en tästä lähtien turhia lepertele. Julistuksessani tulee olemaan Jumalan voima ja haluan korottaa Kristuksen hyvin korkealle, niin korkealle, että maailma todella näkee, miten ihmeellinen hän on!

 

Tapani:

Kasvuhuone-ilta kristillisen koulun auditoriossa 13.5.201

- Sellainen nöyryys, joka kelpaa meidän Isällemme taivaassa on jotakin sellaista, jonka me olemme sallineet Pyhän Hengen tehdä meissä, niin että Jeesus Kristus minussa ja sinussa on saanut muotoa. Se on jotain sellaista kasvamista, joka synnyttää meissä sellaista muutosta, että meistä tulee Kristuksen Jeesuksen tuoksu. Että meidän olemisemme, tekemisemme, puhumisemme ja käyttäytymisemme päivä päivältä kasvavat ja tulevat lähemmäksi sitä esimerkkiä, jonka Jeesus on meille antanut. Täysin valmista ei meistä tule, mutta siihen on silti hyvä pyrkiä. Ja kun tulee virheitä ja mokia, niin niitä saa pyytää anteeksi ja Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan veri jatkuvasti puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

 

 

----------------------------

 

 

Seuraava Kasvuhuone-ilta 20.5.2014

 

MITEN KASVAA EVANKELISTAKSI?

 

  • Miten toimii kahden käden evankelista? 
  • Tarvitaanko yhä laupiaita samarialaisia?
  • Miksi usko ilman tekoja on kuollutta uskoa?

 

Tällaisia kysymyksiä pohditaan tiistaina 20.5.2014 klo 18.30 kristillisen koulun auditoriossa, Sibeliuksenväylä 42, Järvenpää.

 

Puutarhureina illan teemaa availevat Risto Vappula, Peter Hagman ja Reijo Telaranta, juonto Heidi Kuitunen ja musiikki Ilmari Kauppinen.

 

Kahvitarjoilua ja iloista seurustelua.

 

TERVETULOA!



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin