Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Seurakunta on maailman ainoa toivo

Reijo Telaranta

Missio Järvenpään Raamattukoulu

24.5.2010 Reijo Telaranta

 

 

 

Seurakunta – Kristuksen ruumis

 

 

SEURAKUNTA ON MAAILMAN AINOA TOIVO

"Ei ole mitään paikallisseurakunnan veroista silloin kun se toimii oikein. Sen kauneus on kuvaamaton. Sen voima henkeäsalpaava. Sen mahdollisuudet ovat ovat rajattomat. Se lohduttaa surevia ja parantaa särkyneitä yhteisölisyyden avulla. Se rakentaa siltoja etsiville ja tarjoaa totuuden hämmentyneille. Se antaa voimavaroja puutteessa oleville ja avaa sylinsä unohdetuille, sorretuille ja pettyneille. Se murtaa riippuvuuksien kahleet, vapauttaa ahdistuneet ja tarjoaa hyväksymistä tästä maailmasta syrjäytyneille. Mikä tahansa onkaan inhimillisen kärsimyksen suuruus, seurakunnalla on suurempi voima parantaa ja eheyttää."

                                                                    Bill Hybels kirjassaan "Rohkea johtajuus"

 

1. Seurakunnan synty

Pietarin puhe seurakunnan syntymäpäivänä, ensimmäisenä helluntaina päättyi näin:

”Tästä siis saa koko Israelin kansa olla varma: Jumala on tehnyt Jeesuksen Herraksi ja Messiaaksi* - tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."

Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?"

Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa pelastaa itsenne, ettette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana."

Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä. Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat. (Ap.t. 2:36-42)

Seurakunta syntyi julistamaan ylösnoussutta Jeesusta ja pelastusta hänen nimessään. Sana satutti, johti parannuksen tekemiseen ja kokosi Jeesuksen seuraajat seurakunnaksi.

 

2. Mikä on seurakunta

Sanat ”kirkko” ja ”seurakunta” ovat Uuden testamentin kreikan sanan ekklesia (”kutsutut ihmiset”) käännöksiä. Eri tunnustuskunnissa sanoja kirkko ja seurakunta käytetään eri tavoin. Luterilaisella puolella kirkko tarkoittaa sekä maailmanlaajuista kirkkoa, etuliitteen kanssa kirkkokuntaa (protestanttinen kirkko, katolinen kirkko jne.)sekä usein vain kirkkorakennusta. Sanaa seurakunta käytetään yleensä puhuttaessa paikallisseurakunnasta. Vapaissa suunnissa puhutaan usein vain seurakunnasta.

Erilaisista sanan ekklesia käännöksistä sekä poikkeavista traditioista johtuen on joskus vaikea ymmärtää, mitä käsitteiden takana on. Yleisiä väärinkäsityksiä ovat:

Seurakunta = jumalanpalvelukset                        Seurakunta = papit

Seurakunta = tietty kirkkokunta                           Seurakunta = kirkkorakennus

Raamatun mukaan seurakunta voi olla ajallinen ja paikallinen. Samalla se ylettyy yli aikakausien, sukupolvien ja maantieteellisten rajojen..

Kun seurakunta saapuu Herran Pyhälle Ehtoolliselle polvistuen alttarin edessä olevan puolikaaren ääreen, koolla on tällä hetkellä elävä seurakunta. Me voimme ajatella, että alttarikaiteen kaari jatkuu aisteiltamme salattuna sekä ajan ja paikan kahleista vapautettuna. Tuolla piilossa olevalla osuudella kokoontuvat kanssamme kaikki ennen meitä eläneet Jeesuksen seuraajat. Herran pöydässä ovat näin koolla vanhempamme, isovanhempamme ja kaikki heitä ennen eläneet sukupolvet.

Heprealaiskirjeessä on kohta, jossa viitataan tähän. Sitä me voimme mietiskellä, kun seuraavan kerran saamme muiden kanssa ottaa vastaan Jeesuksen ruumiin ja veren:

”Sen tähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa, silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen” (Hepr.12:1-2)

2.1. Paikallinen seurakunta

”Galatian seurakunnat.” (1 Kor.16:1)

”Aasian maakunnan seurakunnat.” (1 Kor 16:19)

”Kaikki Kristuksen seurakunnat.” (Room.16:16)

2.2. Alueellinen tai jopa kansallinen seurakunta

Vanhassa testamentissa puhutaan paljon ”Israelin seurakunnasta” ja ”Jaakobin seurakunnasta”, jolloin tarkoitetaan kokonaista parin miljoonan juutalaisen muodostamaa kansaa. (3. Ms.4:13, 5.Ms.33:4, 1.Kun.8:5 ja14)

2.3. Maailmanlaajuinen Jeesuksen seurakunta

”Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen.” (Joh.10:16)

Katekismus opettaa, että Kristuksen seurakunta eli kirkko on kaikkien niiden ihmisten joukko, jotka sydämessään todella turvaavat Jeesukseen. Tätä joukkoa sanotaan myös pyhien ihmisten yhteydeksi ja yhdeksi pyhäksi yhteiseksi seurakunnaksi eli kristikunnaksi.

2.4. Miten muodostuu seurakunta, seurakunnan ja perheen yhtäläisyydet

Seurakuntaa on usein sanottu Jumalan perheeksi. Me kaikki Jeesuksen seuraajat olemme Jumalan lapsia, hänen perheväkeään. Jumala on meidän rakastava Isämme.

Palaan vielä hieman myöhemmin seurakuntaan Jumalan perheenä. Ennen sitä on kuitenkin hyvä tutkia, mitä kaikkea sana perhe voi tarkoittaa:

Perusperhe Kun puhumme perheestä, tarkoitamme useimmin kotia, jossa asuvat isä, äiti ja lapset. Se on perheen perusyksikkö eli ydinperhe.

Laajentunut perhe Kun lapset kasvavat ja perustavat omia perheitään, yksikkö kasvaa suuremmaksi. Perheeseen kuuluvat nyt isovanhemmat, lapset ja heidän lapsensa. Ja eipä aikaakaan, kun perhe jälleen kasvaa, kun mukaan tulevat myös lasten lasten lapset.

Suurperhe ja suku Kun koolla on useampia sukupolvia ja perheitä lapsineen ja isovanhempineen, joukko voi kasvaa useiden kymmenien tai jopa satojen kokoiseksi. Silti koolla on edelleen samaa perhettä ja sukua olevia ihmisiä. Näin on siitä huolimatta, että melkoinen osa heistä on tullut mukaan perheeseen avioliittojen kautta.

Mitä tämä tarkoittaa sovellettuna Jumalan perheväkeen eli seurakuntaan? Mikä loppujen lopuksi on seurakunta? Voisiko vastaus olla tällainen?

1) Pienet rukous- ja raamattupiirit sekä kotisolut  Jeesus kutsui seuraajikseen oman pienryhmänsä, rukous- ja kasvuryhmänsä eli kaksitoista opetuslasta. Heidän kanssaan hän eli kolme vuotta opettaen, rukoillen ja näyttäen omalla esimerkillään, miten evankeliumia viedään eteenpäin.

Kun pienet muutaman hengen joukot kokoontuvat rukoilemaan ja lukemaan Raamattua, koolla on seurakunta. Kyse on yhdestä ja samasta Jeesuksen seurakunnasta riippumatta siitä, kuuluvatko mukana olevat samaan paikalliseen seurakuntaan tai edes samaan tunnustuskuntaan. Näin meille nimittäin vakuuttaa itse seurakunnan pää Jeesus Kristus: ”Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään."  (Matt.18:20)

2) Muutaman kymmenen hengen Alfa-kurssit, raamattukoulut, sanan ja rukouksen illat jne. Kahdentoista opetuslapsensa lisäksi Jeesuksella oli myös laajempi oppilaiden joukko. Kaikkia heitä hän opetti, kaikkien heidän kanssaan vaelsi ja kaikki heidät lähetti välillä työharjoitteluun:

”Sen jälkeen Herra valitsi seitsemänkymmentä muuta ja lähetti heidät kaksittain edellänsä jokaiseen kaupunkiin ja paikkaan, jonne hän itse aikoi mennä. Ja hän sanoi heille: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.  Menkää; katso, minä lähetän teidät niin kuin lampaat susien keskelle.” (Luuk.10:1-3)

Kun me kokoonnumme esimerkiksi raamattukouluun tai Alfa-kurssille, koolla on seurakunta. Se voi muodostua edellisen kohdan pienryhmistä tai muista Jeesukseen turvautuvista.

Jos sinulla on saavissa sata litraa vettä ja kaadat siihen litran lisää, niin saavissa on 101 litraa vettä. Sillä ei ole merkitystä, mikä osa vedestä oli saavissa jo aikaisemmin ja mitä tuli mukaan vasta viime hetkellä. Samalla tavalla kaikki seurakuntaan tulleet ovat samalla viivalla riippumatta siitä, miten, koska tai kenen kutsusta he ovat mukaan tulleet. Kaikkia heitä Jeesus rakastaa ja kutsuu seuraajikseen.

3) Paikallinen seurakunta  Raamatussa kerrotaan paljon seurakunnista. Paavalin kirjeet kirjoitettiin opiksi, ojennukseksi ja rohkaisuksi paikallisille seurakunnille. Paikallinen seurakunta on kristitylle luonteva hengellinen koti ja kasvupaikka. Jokaisella tulisi olla myös oma paikallinen seurakunta.

Luterilaisen kirkon kaikki seurakunnat ovat parokiaalisia eli paikallisia. Tämä tarkoittaa sitä, että ne jotka asuvat Järvenpään kaupungissa, eivät voi liittyä esimerkiksi Keravan tai Tuusulan luterilaiseen seurakuntaan. Jos jonkun luterilaisen seurakunnan laitumet ovat kuivat tai loppuun kalutut, lampaan on joko tyydyttävä niukkuuteen tai erottava koko kirkosta. Parokiaallisen seurakunnan jäsenyys muistuttaa tässä tsaarinajan maaorjuutta, eikä se liioin toimi aivan uskonnonvapauden periaatteen mukaisesti.

Käytännön syistä myös vapaiden suuntien seurakunnat ovat paikallisia seurakuntia, mutta niiden jäsenillä on halutessaan mahdollisuus liittyä toisella paikkakunnalla toimivaan seurakuntaan.

4) Maailmanlaajuinen seurakunta Tämän Jeesus rukoili olevan yhtä hänessä ja Isässä niin kuin he ovat yhtä. Jos tämän seurakunnan todistus ulospäin, maailmalle, on yhteneväinen, niin maailma voi uskoa, vaikka maailmanlaajuisen seurakunnan sisällä olevissa kirkkokunnissa, paikallisseurakunnissa ja vielä pienemmissä seurakunnan olomuodoissa ajateltaisiin ja tulkittaisiin opillisia asioita eri tavoin. Erimielisyydet kehällisissä asioissa eivät haittaa, jos käsitys keskeisistä asioista eli Jeesuksesta ylösnousseena Jumalan Poikana, Vapahtajana ja syntien sovittajana on yhteinen.

 

Jotta Jeesuksen ylimmäispapillinen rukous kristittyjen yhteydestä ja ykseydestä voisi tulla todeksi, meidän ja meidän seurakuntiemme ja kirkkokuntiemme olisi tehtävä monessa asiassa parannusta. Meidän olisi esimerkiksi esiinnyttävä tällä neljännellä, maailmanlaajuisen Kristuksen seurakunnan tasolla yhtenä ja yhtenäisenä keskittyen keskeisiin asioihin eli Jeesuksesta kertomiseen ja evankeliumin julistamiseen.

 

Kehälliset asiat, joista on monenlaisia tulkintoja, meidän olisi jätettävä taustalle. Niistä voisimme keskustella omissa kristittyjen joukoissa oppien toinen toisiltamme ja "peittäen rakkaudella suuretkin puutteet". Jos me tarjoilemme kaikki eripuraisuuden aiheet ja riidat niille, jotka eivät vielä tunne edes Jeesusta Vapahtajanaan, me karkotamme kuulijamme nopeasti. Kuka haluaisi liittyä joukkoon, jossa suurinta huvia on omahyväinen teologinen pikkusieluisuus ja toinen toisten nakertaminen omaa erinomaisuutta ja oikeassa olemista korostaen?

 

3. Mitä kaikkea seurakunta on

 

3.1. Seurakunta on Jumalan kansa

”Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa.” (1Piet.2:9)

3.2. Seurakunta on Jumalan perhe

” …Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät.” (Ef.2:19)

"Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.” (Joh.1:12)

On monenlaisia perheitä:

Sopuisia            -           riitaisia                          Kodikkaita         -           kalseita

Rakastavia        -           kovia                             Turvallisia          -           nujertavia

Avoimia             -           laskelmoivia

”Pyrkikää rauhan sitein säilyttämään Hengen luoma ykseys. On vain yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin myös se toivo, johon teidät on kutsuttu, on yksi. Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste! Yksi on Jumala, kaikkien Isä! ...”(Ef.4:3-6)

"Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.” (Joh.17:20-21)

(Lue Mikko Matikaisen erinomainen raamattukouluillan 17.5.2010 opetus osoitteesta raamattukoulu / lue ja kuuntele opetuksia)

Käytännöllinen ohje yhteyden rakentamiseksi ja säilyttämiseksi:

”Keskeisissä kohdissa ykseys, epävarmoissa vapaus, kaikessa rakkaus.” Rupertus Meldenius (Oikealta nimeltä Peter Meiderlin, s.1582; k.1651 Augsburgissa)

3.3. Seurakunta on Kristuksen ruumis

” Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, ....” (1 Kor 12:13)

”Hän liittää yhteen koko ruumiin ja pitää sitä koossa kaikkien jänteiden avulla, kunkin jäsenen toimiessa oman tehtävänsä mukaan, ja näin ruumis kasvaa ja rakentuu rakkaudessa.” (Ef.4:16)

”… varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen..” (Ef.4:12)

3.4. Seurakunta on Pyhä Temppeli

”Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus...” (Ef.2:20)

”Hän liittää koko rakennuksen yhteen niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi, ja hän liittää teidätkin Hengellään rakennuskivinä Jumalan asumukseen. .” (Ef.2:21-22)

3.5. Seurakunta on Kristuksen morsian

” Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla…” (Ef.5:25-26)

” Olenhan kihlannut teidät yhdelle ainoalle miehelle, Kristukselle, ja tahdon tuoda teidät hänen eteensä kuin puhtaan neitsyen.” (1Kor.11:2)

On olemassa sekä tyhmiä että viisaita neitsyitä:

”Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.” (Matt.25:1-2)

 

4. Seurakunnan kohtaamat haasteet ja vastaus niihin

Seurakunta on monenlaisten paineiden keskellä. Käärme toistaa yhä uudelleen ja uusissa muodoissa kysymystä: ”Onko Jumala todella sanonut?”

Taistelu kohdistuu Raamatun sanaan. Onko se kulttuurisidonnaista ihmisten kirjoittelua vai Jumalan sanaa? Ja tarkoittiko Jumala juuri sitä, mitä me tämän päivän ihmiset Raamatusta luemme?

Tärkeä kysymys: ”Jos jumala ei tarkoittanut, mitä sanoo, niin miksei hän sanonut, mitä tarkoitti?” Alkuseurakunnalla tällaista ongelmaa ei ollut:

”Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta, mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.”  (1 Kor.1:22-24)

 

5. Seurakuntavirat

”En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuullut. Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy.  (Joh.15:12-17.)  

Palvelijan virka oli Jeesuksen aikana arvostettu. Hän ei ollut orja vaan isäntänsä edustaja ja usein jopa sijainen. Silti Jeesus halusi sanoa seuraajiaan ystäviksi eikä palvelijoiksi.

Palvelija tekee, mitä käsketään. Palvelijalle ei tarvitse kertoa taustoja tai miksi niin pitää tehdä. Palvelija työskentelee palkattuna ja hänet voidaan erottaa.

Ystävyys on erilaista. Se perustuu vuorovaikutukseen, yhteyteen ja luottamukseen. Joh,15:13. antaa vastauksen siihen, mitä on olla Jeesuksen ystävä: ”Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.”

Talkoot seurakunnan esikuvana:

- talkoissa on mukana ystäviä ja kaikki saavat osallistua
- monenlaisia taitoja tarvitaan
- erikoisosaamiset ovat arvossaan, mutta jokaisen panos on tärkeä
- kyse ei ole kaaoksesta tai touhuamisesta ilman johtoa tai suunnitelmaa

"Mutta kukin meistä on saanut oman armolahjansa, sen jonka Kristus on nähnyt hyväksi antaa.” (Ef.4:7) "Hän antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat, varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen..” (Ef.4:11-12)

 

Armeija:         Johtajalla on valta johtaa ja alaisilla armo seurata

Seurakunta:    Johtajalla on armo johtaa ja seurakuntalaisilla valta seurata

 

6. Yleinen pappeus

name=yleisenpappeudenperuste>Niin kauan kuin kristillisen kirkon toiminta on työntekijäkeskeistä, työntekijöiden toimintakapasiteetti ja kalenteri muodostavat toiminnan katon. Mutta heti kun toimintavastuu jaetaan, ei toiminnan laajuudella ole kattoa lainkaan. Tässä on maallikkovastuun suuri siunaus, jonka jo Mooses appensa Jetron neuvosta sai oppia:

”Seuraavana päivänä Mooses istui tuomitsemaan kansaa, ja kansa seisoi Mooseksen ympärillä aamusta iltaan asti. Kun Mooseksen appi näki kaiken, mitä hän teki kansalle, sanoi Hän: 'Mitä tämä puuha on, jota sinulla on kansan kanssa? Miksi sinä istut yksin ja kaikki kansa seisoo ympärilläsi aamusta iltaan asti?' Mooses vastasi apellensa: 'Kansa tulee minun luokseni kysymään Jumalalta neuvoa...'” (2.Ms 18:13-26).

”Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa.” (1.Piet.2:9)

”Hänelle, joka rakastaa meitä ja on verellään vapauttanut meidät synneistämme, hänelle, joka on tehnyt meidät kuningassuvuksi ja Jumalan, Isänsä, papeiksi, hänelle kunnia ja valta aina ja ikuisesti! Aamen.” (Ilm.1:5-6) ---- ”Olet tehnyt heistä kuningassuvun, meidän Jumalamme pappeja; he tulevat hallitsemaan maan päällä.” (Ilm.5:10)

”Ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä.” (Ilm.5:9-10)

Apostolien teot kertoo, miten seurakunnat syntyivät ja kokoontuivat kodeissa. Sanoma Jeesuksesta ei levinnyt massamedian, multimedian eikä digimedian välityksellä. Sitä veivät apostolien ja muiden saarnamiesten rinnalla eteenpäin tavalliset Jeesuksen Vapahtajakseen löytäneet ihmiset. Kaikkia tarvittiin levittämään evankeliumia 

”Kirkossa ei kutsuta papeiksi yksin piispoja ja vanhimpia, vaan kaikkia, koska kaikki ovat voideltuja ja yhden Ylipapin jäseniä”. (Augustinus)

Jeesuksen meille antama malli, jota meidän tulisi noudattaa ja viedä eteenpäin:

Minä teen    -     sinä katselet

Minä teen    -     sinä autat

Sinä teet     -     minä autan

Sinä teet     -     minä katselen

Kansanlähetyksen sivuilta osoitteesta löytyy havainnollinen esimerkki siitä, mitä tapahtuu, jos jokainen kristitty toteuttaa lähetyskäskyä:

Jos 10 000 päätoimista evankelistaa voittaisi joka 10. minuutti yhden ihmisen Herralle ja tekisi työtä 40 tuntia viikossa 30 vuotta, olisi voitettu 3,7 miljardia ihmistä Herralle. Mutta samalla maailmassa olisi jo yli 10 miljardia ihmistä ( 10 000 x 10 min x 40 h / viikko x 30 v. = 3,7 miljardia).

Toisin sanoen väestö lisääntyisi nopeammin kuin mitä evankelistojen työ edistyisi. Maailman evankelioiminen päätoimisten työntekijöiden avulla on niin ollen mahdoton tehtävä.

Yleisen pappeuden mahdollisuudet eli kertolaskuperiaate:

Jos maailmassa olisi tällä hetkellä yksi kristitty, mutta hänellä olisi yleisen pappeuden työnäky ja hän voittaisi joka kuukausi yhden ihmisen Herralle ja istuttaisi voittamaansa saman työnäyn, 2 v:ssa 10 kk:ssa ehdittäisiin voittaa Kristukselle 8,589 miljardia ihmistä. todellisuudessa maapallomme väkiluku olisi tuolloin vasta 6,158 miljardia (1 x 1 kk x 2 v 10 kk = 34 kk = runsaasti koko maailma.

Paavali toimi kertolaskuperiaatteella: Yllä olevat esimerkit yhteenlasku- ja kertolaskuperiaatteesta ovat teoreettisia malleja. Kumpikaan niistä ei voi tietenkään toteutua sellaisenaan. Ne antavat kuitenkin selvän kuvan siitä, kuinka yleiseen pappeuteen sisältyy suuri viisaus.

Kansanlähetyksen erinomaisessa esimerkissä asiaa havainnollistetaan myös parilla piirroksella. Ne näkyvät lopussa olevassa tämän alustuksen tulostusversiossa.

 

7. Kymmenykset, annit ja uhrit

”Toisin kuin muiden ylipappien, hänen ei tarvitse päivittäin uhrata ensin omien syntiensä ja sitten kansan syntien sovittamiseksi. Hän on antanut kertakaikkisen uhrin uhratessaan itsensä.” (Hepr.7:27)

Kymmenykset eivät pelasta. Vain Jeesus pelastaa. Laki kymmenyksistä kuuluu Vanhan testamentin aikaan, armosta kiitollinen antaminen uuden liiton aikaan. Kymmenysten maksaminen on vapaaehtoista, mutta sillä kuten muillakin teoillamme on seurauksensa.

”Antelias antaa ja rikastuu yhä, saituri kitsastelee ja köyhtyy.” (Sananl.11:24)

”Muistakaa tämä: joka niukasti kylvää, se niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se runsaasti niittää. Kukin antakoon sen mukaan kuin on mielessään päättänyt, ei vastahakoisesti eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa. Hänellä on teille annettavana runsaasti kaikkia lahjoja, niin että teillä on aina kaikki mitä tarvitsette ja voitte tehdä runsaasti kaikkea hyvää.” (2.Kor.9:6-8)

 

Yhteenveto:

·   Seurakunta eli kirkko on kaikkien niiden ihmisten joukko, jotka sydämessään todella turvaavat Jeesukseen

·   Seurakunnan pää on Jeesus Kristus. Seurakunta on Jeesuksen ruumis, jonka kaikki jäsenet ovat omine tehtävineen tärkeitä.

·   Pyhä Henki uudistaa, rohkaisee ja varustaa seurakuntaa tehden sen eläväksi. Ilman Pyhää Henkeä seurakunta on vain kuollut organisaatio, kuin kauniisti puettu mallinukke vaatekaupan ikkunassa.

 

Mitä tämä kaikki merkitsee sinulle ja minulle?

Lue ääneen alussa ollut Bil Hybelsin teksti hieman päivitettynä. Mieti ja kysele samalla rukoillen, mikä tuossa seurakunnan ja myös Missio Järvenpään toimintasuunnitelmassa voisi olla juuri sinun kutsumuksesi ja miten me voisimme sen yhdessä toteuttaa:

”Ei ole mitään paikallisseurakunnan veroista silloin kun Jeesus saa toimia sen keskellä. Hänessä seurakunnan kauneus on sanoinkuvaamaton. Hänen kanssaan meidän voimamme on henkeäsalpaava. Pyhän Hengen ansiosta meidän mahdollisuutemme ovat rajattomat. Me lohdutamme surevia ja parannamme särkyneitä yhteisöllisyyden avulla. Me rakennamme siltoja etsiville ja tarjoamme totuuden hämmentyneille. Me annamme voimavaroja puutteessa oleville ja avaamme sylimme unohdetuille, sorretuille ja pettyneille. Me murramme riippuvuuksien kahleet, vapautamme ahdistuneet ja tarjoamme hyväksymistä tästä maailmasta syrjäytyneille. Mikä tahansa onkaan inhimillisen kärsimyksen suuruus, Jeesuksen Kristuksen kanssa ja Pyhän Hengen varustamina meillä on suurempi voima parantaa ja eheyttää."

                                                Bill Hubelsin teksti kirjasta "Rohkea johtajuus" hieman muokattuna. 

 

Tämän Paavali kirjoitti seurakunnalle, myös sinulle ja minulle:

”Minä luotan siihen, että Jumala, joka on teissä aloittanut hyvän työnsä, myös saattaa sen päätökseen Kristuksen Jeesuksen päivään mennessä.” (Fil.1:6)

 

----------------------------- 

 

Tästä saat tulostettua alustuksen joko PDF- tai Word-tiedostona

 

Luentomoniste tekstitiedostona.doc Luentomoniste pdf-tiedostona

 

Tästä voi tutustua opetusillan aikana käytettyyn PowerPoint diasarjaan.

 

Diasarja luennosta Seurakunta - Kristuksen ruumis

© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin