Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Kristittyjen yhteys - todistus maailmalle: yksi mieli ja yksi sydän

Rekolan seurakunnan kirkkoherra Mikko Matikainen

Missio Järvenpään Raamattukoulu

17.5.2010 Mikko Matikainen

 

Kristittyjen yhteys - todistus maailmalle:

Yksi mieli ja yksi sydän

 

Lähtökohtana Vapahtajan ylimmäispapillinen rukous Joh. 17

 

"Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun. Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.

 

On olemassa kaksi yhteyden tasoa, jotka ovat välttämättömiä:

1)       Kristittyjen yhteys keskenään

2)       Kristittyjen yhteys kolmiyhteiseen Jumalaan

 

Jos jompi kumpi näistä ei ole totta maailman – eli uskosta vieraantuneiden on mahdotonta uskoa Jeesukseen ja sovitukseen. Kristittyjen yhteydessä on kysymys seurakunnan sisäisestä yhteydestä, jotta armolahjat ja palvelutehtävät ovat käytössä. Kyseessä on myös seurakuntien välinen yhteys. Jos seurakunnat rakentavat tietäen tai tietämättään identiteettiään väheksymällä toisia tai pitämällä itseään toisia hengellisempinä, niin yhteys ei ole todellinen ja kokonaiskirkon todistus maailmalle jää vajaaksi.

 

Jos tajuamme, että tarvitsemme toisia seurakuntia ja voimme oppia niiden toiminnasta, niin keskinäinen kunnioitus näkyy pitkälle ja tekee seurakunnat houkutteleviksi. Omenatarhassa tarvitaan erilaisia omenapuita, jotka pölyttävät toisensa. Näin on varmasti myös Seurakuntien kesken.

Eräs omenanviljelijä kertoi, että valkea kuulas on erinomainen pölyttämään muita omenalajikkeita. Valkean kuulaan omenan hinta ja käytettävyys on vähän niin ja näin, mutta sen pölyttämisominaisuudet tekevät siitä arvokkaan. Britanniassa käytettään kuulemma ”paratiisiomenapuuta”, jolla on surkeat omenat, mutta valtava kyky tehdä sitä ympäröivät omenapuut valtavan hedelmälliseksi.

 

Pyhien yhteydessä tulisi olla samoin. Meidän keskinäisen vuorovaikutuksen tulisi innostaa toisiamme ja luoda tilaa Pyhän Hengen työlle sekä hänen tuottamilleen hedelmille. Gal. 5:22-23. Tätä taustaa vasten voimme laajemmassa mielessä ymmärtää 1Piet. 4:8- Ennen kaikkea pysykää kestävinä keskinäisessä rakkaudessanne, sillä "rakkaus peittää paljotkin synnit". Olkaa nurkumatta vieraanvaraisia toinen toisellenne. Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina. Joka puhuu, puhukoon Jumalan antamin sanoin, ja joka palvelee, palvelkoon voimalla, jonka Jumala antaa, jotta Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti. Aamen.”

 

Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa. Pitäkää huoli siitä, ettei yksikään hukkaa Jumalan armoa eikä mikään katkeruuden verso pääse kasvamaan ja tuottamaan turmiota, sillä yksikin sellainen saastuttaa monet. Hepr.12:14-16

 

Seurakunta rukoili ahdingossa:” Katso nyt, Herra, kuinka he meitä uhkailevat! Anna palvelijoillesi voimaa pelotta julistaa sanaasi. Ojenna kätesi, niin että sairaat paranevat, että tapahtuu tunnustekoja ja ihmeitä pyhän palvelijasi Jeesuksen nimessä." Kun he olivat päättäneet rukouksensa, vavahti paikka, jossa he olivat koolla, ja he kaikki täyttyivät Pyhästä Hengestä ja julistivat rohkeasti Jumalan sanaa. Koko uskovien joukolla oli yksi sydän ja yksi sielu. Kukaan ei pitänyt omanaan sitä, minkä omisti, vaan kaikki oli heille yhteistä. Apostolit todistivat voimallisesti Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta, ja Jumalan armo oli heidän kaikkien osana runsain määrin. Apt. 4: 29-

 

Oksastettuina jaloon oliivipuuhun

 

Jos ensimmäinen leipä pyhitetään, on koko leipomus pyhä, ja jos puun juuri on pyhä, ovat myös oksat pyhät. Jos jalosta oliivipuusta on katkaistu oksia ja jos sinut, joka olet peräisin villistä oliivipuusta, on oksastettu oikeiden oksien joukkoon niin että olet päässyt osalliseksi puun juurinesteestä, älä ylvästele alkuperäisten oksien rinnalla! Mutta jos ylvästelet, muista, ettet sinä kannata juurta vaan juuri kannattaa sinua. Room. 11:16-18

 

Oliivipuu on Israelin vertauskuva. Paavali muistuttaa meitä, että olemme Kristuksen kautta tulleet liitetyiksi Jumalan omaisuuskansaan, vaikka olemmekin pakanakansojen jäseniä. Israel pysyy Jumalan omaisuuskansana, mutta me olemme sovituksen kautta tulleet adoptoiduiksi tähän kansaan. Siksi Israelin historia ja sen kokemat Jumalan varjelukset ovat myös meidän historiaamme. Tämä tekee historiattomista ihmisistä ihmisiä, joilla on pyhä historia. Saamme tulla osallisiksi aidosta juurinesteestä – elävän Jumalan Hengestä.

 

Tämän todellisuuden tulisi tehdä meidät nöyriksi ja palvelualttiiksi eikä ylpeiksi ja koviksi. Pyhine yhteys ulottuu siis aina Aatamiin ja Eevaan asti. Tässä yhteydessä on muuten mukava todeta, että genetiikka on osoittanut, että kaikilla ihmisillä siis ihmiskunnalla on yksi kanta-äiti. Aika huikeaa. Pyhien yhteys ulottuu siis taaksepäin ihmiskunnan aamuun ja sen tulee jatkua meidän jälkeemme. Israelille oli kunnia-asia, että Jumalan pelastusteoista kerrottiin aina seuraaville sukupolville, jotta he tulivat osalliseksi pyhästä historiasta. Tästä he saivat ammentaa rohkeutta turvata Jumalaan ja kokea tuoretta johdatusta. Samalla kerrottiin myös edeltävien sukupolvien virheistä, jota vasten Jumalan uskollisuus korostui. Esimerkkinä tästä katkelma Psalmista 78:

 

”Minä aion esittää viisaiden mietteitä, tuon julki menneisyyden arvoituksia, vanhoja asioita, joista olemme kuulleet, joista isämme ovat meille kertoneet. Me emme salaa niitä lapsiltamme vaan kerromme tulevillekin polville Herran voimasta, Herran teoista, ihmeistä, joita hän on tehnyt. Hän sääti Jaakobille säädöksensä, hän antoi Israelille lakinsa ja käski meidän isiämme opettamaan ne lapsilleen, jotta tulevakin polvi ne tuntisi, jotta vastedes syntyvätkin ne oppisivat ja kertoisivat omille lapsilleen. Jumalaan heidän tulee turvautua, muistaa, mitä hän on tehnyt, ja noudattaa hänen käskyjään, jotta eivät olisi kuin isänsä, nuo tottelemattomat ja uppiniskaiset, jotka häilyivät sinne tänne eivätkä pysyneet uskollisina Jumalalle.”

 

yhteys, joka näkyy ja tuntuu

 

Jeesus sanoi: ”Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella. Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville. Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.” (Matt. 5:14-16)

 

Kristityt on tarkoitettu maailman valoksi. Valo näkyy tekoina, palvelualttiutena, asenteina, keskinäisenä yhteytenä ja  rakkautena.

 

Paavali rukoilee Efesolaisten puolesta:” Kristuksen omina ja häneen uskoen voimme rohkeasti ja luottavaisina lähestyä Jumalaa. Siksi pyydän teitä olemaan lannistumatta, vaikka minä saan teidän tähtenne kärsiä vainoa. Se koituu teidän kunniaksenne. Tämän vuoksi minä polvistun Isän eteen, hänen, jonka asemaa jokainen isän ja lapsen suhde taivaassa ja maan päällä kuvastaa. Rukoilen, että hän sanomattomassa kirkkaudessaan hengellään vahvistaisi ja voimistaisi teidän sisäistä olemustanne. Näin Kristus asuu teidän sydämissänne, kun te uskotte, ja rakkaus on elämänne perustus ja kasvupohja. Silloin te kykenette yhdessä kaikkien pyhien kanssa käsittämään kaiken leveyden, pituuden, korkeuden ja syvyyden, ja voitte tajuta Kristuksen rakkauden, joka ylittää kaiken tiedon. Niin Jumalan koko täyteys valtaa teidät. Jumalalle, joka meissä vaikuttavalla voimallaan kykenee tekemään monin verroin enemmän kuin osaamme pyytää tai edes ajatella, olkoon ylistys seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja ikuisesti. Aamen.

 

Henki vahvistaa, yhdistää voimistaa meitä. Kristus asuu sydämissämme ja rakkaus on elämämme kasvupohja. Jumala kykenee tekemään enemmän, kuin osaamme edes kuvitella. Painotus on meissä – seurakunnassa ei vain yksilöissä. Kristittynä eläminen on joukkuelaji!

 

Jeesuksessa meistä tulee veljiä ja siskoja – saman perheen jäseniä.

 

Pyhäin yhteys käytännössä:

 

Taustalla 5. Ms: 6:5, jota Jeesus laajentaa:” Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat”

 

"Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat.

(Matteus 7:12)

 

Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa. Pitäkää huoli siitä, ettei yksikään hukkaa Jumalan armoa eikä mikään katkeruuden verso pääse kasvamaan ja tuottamaan turmiota, sillä yksikin sellainen saastuttaa monet. (Hepr. 12:14-)

 

 Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa.

(1. Johanneksen kirje 3:18)

 

Ystävät voi valita sukulaisia ei. Mitä tämä tarkoittaa?

-          Emme voi valita keitä olemme saaneet veljiksemme ja sisariksemme Herrassa Jeesuksessa. Meidän tulee kuitenkin elää ihmisiksi toistemme kanssa.

-          Sukulaisuus velvoittaa toimimaan toisen hyväksi ja puolustamaan häntä, vaikka toinen olisikin hankala ja olisi tehnyt isoja virheitä.

-          Sanotaan, että veri on vettä sakeampaa. Verisukulaisuuden olemme saaneet Kristuksen vuotaneen sovintoveren kautta. Tässä veressä on syntiemme anteeksianto ja yhteytemme syvin salaisuus. Saadessamme anteeksi, meidän tulee myös antaa anteeksi.

-          Sanalaskut 27 sanoo:” Rauta rautaa hioo, ihminen hioo ihmistä. Joka viikunapuutaan hoitaa, se viikunoita syö, joka herraansa hyvin palvelee, saa siitä kunniaa. Veden kalvossa näet kasvosi, lähimmäisessä näet sydämesi.” Hyvä testi on katsoa lähimmäisiään ja kysyä itseltään miltä sydämessä tuntuu. Onko iloa vai anteeksiantamattomuutta. Sitten on välttämätöntä tehdä johtopäätöksiä ja toimia.

 

Yhteyden merkitys

 

Näin myös avaruuden henkivallat ja voimat tulevat seurakunnan välityksellä tuntemaan Jumalan viisauden kaikessa moninaisuudessaan. Tällainen oli Jumalan ikiaikainen suunnitelma, joka meidän Herramme Kristuksen Jeesuksen oli määrä toteuttaa. Kristuksen omina ja häneen uskoen voimme rohkeasti ja luottavaisina lähestyä Jumalaa. Siksi pyydän teitä olemaan lannistumatta, vaikka minä saan teidän tähtenne kärsiä vainoa. Se koituu teidän kunniaksenne. Ef. 3:10-

 

Pyhiksi tehtyjen ihmisten yhteys on äärimmäisen tärkeää, jotta avaruuden henkivallat ja voimat tulevat tuntemaan Jumalan viisauden ja joutuvat vetäytymään tai päästämään otteensa ihmisistä.

 

Meillä ei ole taistelu ihmisiä vastaan, vaan niitä voimia ja valtoja vastaan, jotka estävät ihmisiä tulemasta Kristuksen luokse ja näkemästä Jumalan rakkautta.

 

Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan. Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan. Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen. Ef. 6:11-

 

Pukekaa yllenne Jumalan täysi sotavarustus. Ef. 6:13-18

 

Älkää olko järjettömiä, vaan ymmärtäkää, mikä on Herran tahto. Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne. Veisatkaa yhdessä psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja, soittakaa ja laulakaa täydestä sydämestä Herralle ja kiittäkää aina ja kaikesta Jumalaa, Isää, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.  Ef.5:17-

 

 Vastustaja

 

Yhteydessä ja yksimielisessä rukouksessa on valtava voima. Siksi sielunvihollinen toimii veljien syyttäjänä ja pyrkii luomaan epäjärjestystä ja katkeruutta. Puhu toisesta pahaa, niin rikot käkyn älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi ja samalla toimit sielunvihollisen strategian mukaisesti.

 

Jeesus sanoi Fariseuksille:” Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää. Saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä. Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden. Kuka teistä voi osoittaa, että minä olen tehnyt syntiä? Ja jos puhun totta, miksi ette usko minua? Se, joka on lähtöisin Jumalasta, kuulee mitä Jumala puhuu. Te ette kuule, koska ette ole lähtöisin Jumalasta." Joh. 8: 44-

 

Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, niin hän ajan tullen korottaa teidät. Heittäkää kaikki murheenne hänen kannettavakseen, sillä hän pitää teistä huolen. Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa. Teidän vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä. Vastustakaa häntä, uskossa lujina! Tiedättehän, että veljenne kaikkialla maailmassa joutuvat kokemaan samat kärsimykset. Kaiken armon Jumala on Kristuksessa Jeesuksessa kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa. Vähän aikaa kärsittyänne hän itse varustaa, voimistaa, vahvistaa ja lujittaa teidät. 1 Piet. 5:

 

Pyydämme teitä, veljet, pitämään arvossa niitä, jotka keskuudessanne näkevät vaivaa, toimivat teidän johtajinanne Herran nimissä ja ojentavat teitä. Osoittakaa heille aivan erityistä kunnioitusta ja rakkautta heidän työnsä vuoksi. Eläkää rauhassa keskenänne. Kehotamme teitä, veljet: ojentakaa kurittomia, rohkaiskaa arkoja, tukekaa heikkoja ja olkaa kaikkia kohtaan kärsivällisiä. Katsokaa, ettei kukaan maksa pahaa pahalla. Pyrkikää aina tekemään hyvää toisillenne ja kaikille ihmisille. Iloitkaa aina. Rukoilkaa lakkaamatta. Kiittäkää kaikesta. Tätä Jumala tahtoo teiltä, Kristuksen Jeesuksen omilta. Älkää sammuttako Henkeä, älkää väheksykö profetoimisen lahjaa. Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää. Pysykää erossa kaikesta pahasta. Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne, teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne, niin että olette nuhteettomat Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa. (1. Tess. 5:12-

 

Opilliset törmäyskohdat:

 

- vanhurskauttamisoppi (miten ihminen pelastuu)

- syntikäsitys (onko ihminen syntiinlankeemuksen takia syntinen jo syntyessään)

- sakramentit

- kaste (milloin ja miten, koska on saanut oikean kasteen)

- ehtoollinen (onko vain vertauskuvallinen vai onko Kristus todellisesti läsnä ehtoollisaineissa)

- Nikean uskontunnustuksen ... ja pojasta lisäys ( ero idän ja lännen kirkkojen kesken)

 

 

On hyvä tuntea oman kirkkonsa tai seurakuntansa käsitykset, peilata niitä Raamattuun ja tajuta, että muunlaiseenkin näkökulmaan voi sanan valossa päätyä, vaikka en itse toisenlaiseen tulkintaan voikaan sitoutua. Erilaisuuden voi nähdä rikkautena, kunhan keskeisimmät asiat on kunnossa.

 

Tunne oma identiteettisi, niin ettei koe ahdistavana uhkana erilaisia käsityksiä, vaan voit niistä keskustella ja rukoilla toisin ajattelevien kanssa yrittämättä vääntää toista omaan muottiisi.

 

Seurakunta on Kristuksen ruumis. Hän on pää, johon jokaisen tulee olla yhteydessä. Yhteys häneen on tärkeintä. Tämän lisäksi tarvitsemme yhteyden seurakuntaan, kokeneempiin Kristittyihin, joiden kanssa voimme rakentua ja saada korjaavaa palautetta. Jeesuksessa avautuu veljeys ja sisaruus toisten uskovien kanssa. Henki luo yhteyden sovituksesta käsin. Lopulta on aina kysymys henkilökohtaisesta suhteesta Vapahtajan kanssa. Opit ovat tukirakenteita, jotta emme menisi täysin harhaan.

 

Synti on ”ampua ohi maalin”

 

Jos seurakunnat tappelevat keskenään ja saavat identiteettinsä siitä, että ovat muita seurakuntia hengellisempiä tai parempia, niin he itse asiassa toimivat veljien syyttäjän palveluksessa ja kylvävät katkeruuden ja omahyväisyyden siementä. Kuka uskosta vieraantunut haluaa tulla mukaan keskenään tappelevaan kakaralaumaan, joiden keskinäisissä suhteissa rakkaus ei juurikaan näy. ”Oikeaoppisuus” on välillä niin hyytävää analyyttistä kylmyyttä, ettei siinä vastasyntynyt voi säilyä hengissä. Vääränlainen rakkaus hyväksyy kaiken eikä sisällä muutosvoimaa – elämät eivät muutu. Jumalan todellinen rakkaus peittyy ja Pyhä Henki murehtuu.

 

Tässä ajassa ongelmana ei niinkään ole erilaiset näkemykset kristittyjen välillä, vaan se, että laajassa mielessä kansa on menettänyt kosketuksensa elävän Jumalan kanssa. On aika harjoittaa Jumalan läsnäoloa ja Antaa Hengen täyttää meitä (marinoida) sekä lähteä tekemään Jeesuksen tekoja tässä ajassa hänen tahtomallaan tavalla. On aika julistaa, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle, rukoilla sairaiden ja kärsivien puolesta, antaa konkreettinen tuki ja apu maailmaan joutuneille ihmisille. Vain tällä tavalla pimeyden varjoissa elävät ihmiset vapautuvat ja tulevat tuntemaan vapauttavan totuuden. Kristus on kuollut minunkin puolestani. Häneen uskomalla pelastun ja saan elämääni tarkoituksen, tehtävän ja ilon. 

 

Eräs syntisanan merkityksiä on ampua ohi maalin. Jos kiinnitämme huomiomme vain meitä erottaviin asioihin, niin tähtäyspiste on väärässä. Jos emme tajua missä todellinen vihollinen on niin ammumme toisiamme pahansuopaisuudella. Englannin kielessä puhutaan Friendly Firestä, jolla tarkoitettaan tilannetta, että sotatoimissa ammutaan vahingossa omia joukkoja. Tämä Frienly Firekin on tappavaa. Joissakin viimeajan sodista on arvioitu, että miestappioista ja haavoittuneista noin 20 prosenttia johtuu tästä ”ystävällisestä tulituksesta”. Miten mahtaa olla meidän hengellisessä elämässämme. Kysyn onko meillä varaa tällaiseen. Mielestäni on aika nousta taistelemaan oikeita uhkia vastaan ja lopettaa keskinäinen nippeleistä riitely kokonaan.

 

”Ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, jakakaa toistenne ilot ja surut, rakastakaa toisianne ja olkaa hyväsydämisiä ja nöyriä. Älkää vastatko pahaan pahalla älkääkä herjaukseen herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa. Siihen teidät on kutsuttukin, jotta perisitte siunauksen. Sillä se, joka tahtoo rakastaa elämää ja haluaa nähdä hyviä päiviä, hillitköön kielensä pahoista sanoista ja huulensa valhetta puhumasta. Kääntyköön hän pois pahasta ja tehköön hyvää, etsiköön rauhaa ja pyrkiköön siihen.” 1 Piet. 3:8-11

 

Loppuhuokaus:

 

Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Poikaa ei tunne kukaan muu kuin Isä eikä Isää kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa. "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt." Matt. 11:27-30

 

----------------------

 

Tästä voit helposti tulostaa luentomateriaalin:

20100517kristittyjen_yhteys_todistus_maailmalle_mikko_matikainen.doc

© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin