Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

15. Petri Välimäki: Kristittyjen yhteyden välttämättömyys

Petri Välimäki

Odottamamme suuri herätys on mahdollinen vasta sitten, kun kristityt ovat yhtä yli seurakunta- ja kirkkokuntarajojen, todettiin Aikamatka-illassa. Tilanne  näyttää yhteyden kannalta vielä nyt huonolta. Kerran se on kuitenkin toteutuva. On nimittäin mahdotonta, että itsensä Jeesuksen moneen kertaan toistama rukous ”että hänen omansa olisivat yhtä” jäisi toteutumatta.

 

Aikamatka-ilta TV7 kanavalla

 

Aikamatka-sarjan viimeinen jakso, jossa keskustellaan kristittyjen yhteydestä sekä sen esteistä ja mahdollisuuksista, lähetetään TV7 kanavalla keskiviikkona 9.4.2014 KLO 19.30.

 

Aikamatka-ilta Järvenpäässä

Reijo Telaranta, Petri Välimäki ja Tapani Talikainen Järvenpään Aikamatka-illassa 

Aikamatka-sarjan viimeisessä Järvenpään  illassa 10.12.2014 oli vieraana kirjailija, evankelista ja rehtori pastori Petri Välimäki. Häntä sparrasivat Reijo Telaranta ja Tapani Talikainen, Tilaisuuden juonsi Heidi Kuitunen, musiikissa oli Ilmari Kauppinen. Ohjelman jälkeen oli iloista seurustelua ja kahvittelua.

 

Kuuntele mielenkiintoinen ja vauhdikas keskustelu

 

Järvenpään illan keskustelu, josta voit lukea tältä sivulta lyhyen referaatin, on kuunneltavissa sivun yläreunassa olevalla soittimella. Keskustelussa, jonka pituus on 42 minuuttia, nousi esille runsaasti sellaisiakin tärkeitä näkökulmia, joihin puolen tunnin televisio-ohjelman aika ei antanut mahdollisuuksia.

 

Järvenpään illan kuvat otti Marjatta Saarinen.

Petri Välimäki ja Tapani Talikainen

 

 

 

Kristittyjen eriseuraisuus on vastoin Raamattua

Otteita Järvenpään Aikamatka-illan keskustelusta

 

 

- Ei ole kuin yksi Kristuksen ruumis. Siihen kuuluvat kaikki Jeesukseen uskovat Jumalan lapset. Se on niin selkeästi Raamatussa, ja itse olen kasvanut siihen aivan uskoontulostani lähtien. Muistan kuinka silloin ensimmäisenä kesänä hämmästelin sitä, miten meitä on täällä erilaisia porukoita. Luin Raamattua ja havaitsin, että siellä asia kerrotaan aivan toisin, sanoi Petri Välimäki Järvenpään Aikamatka-illassa.

 

Järvenpään illan juontaja Heidi Kuitunen- Galatalaiskirjeen viidennessä luvussa meille kerrotaan Hengen hedelmistä. Mutta sitä ennen Pyhä Henki puhuu apostoli Paavalin kautta lihan teoista. Siellä todetaan, että eri seurat ja lahkot ovat lihan tekoja. Eivät siis Pyhän Hengen vaan ihmisen ylpeydestä, hallinnan tarpeesta, parempana olemisen tarpeesta, itsekkyydestä, kateudesta, pelosta nouseva tarve rajata jotakin itselle ja rajata toisia sen ulkopuolelle. Ajattelen itse, että tämä on vihollisen kylvöä. Hän haluaa hajottaa seurakuntaa ja saa tähän hyvää maaperää meidän vanhasta luonnostamme, sanoi Tapani Talikainen.

 

Ratkaisevaa ei ole yhteyden kannalta se, mitä ihminen tekee…

 

Aikamatka-illan laulut säesti Ilmari Kauppinen- Me voimme katsoa sitä, mitä ihmiset tekevät vai sitä, mitä Jumala on tehnyt ja tekee. Jos me katsomme sitä, mitä ihmiset tekevät ja kuinka he elävät uskoaan todeksi, niin me huomaamme, että kaikilla kristillisillä kirkoilla ja seurakunnilla on aivan erilaiset ja omanlaisensa tavat ja tottumukset. Toiset esimerkiksi rukoilevat polvillaan surren syntejään ja pyytäen niitä anteeksi. Toiset rukoilevat kädet kohotettuina iloiten ja ylistäen.  Kolmannet ovat jossain välimaastossa käyden Jumalan kanssa kuin liikeneuvotteluja kertoen ja perustellen rukoilemiaan asioita. Neljännellä joukolla on tietyt kaavat jotka luetaan aina samanlaisina. Erilaisten tapojen kirjo on pelkästään rukouksen kohdalla suunnaton, Petri totesi.

 

- Joittenkin mielestä television katseleminen on synnillistä, toiset sallivat sen, toiset pitävät tanssimista syntinä, mutta joillekin muille kristityille siinä ei ole mitään pahaa. Myös pukeutumisen, musiikin ja laulukirjojen kohdalla eroja on valtavasti, Petri jatkoi kristittyjen erilaisten tapojen ja tulkintojen kuvailua todeten kaiken tällaisen olevan sitä, mitä ihmiset tekevät eläessään uskoaan todeksi niissä yli kolmessatuhannessa tunnustuskunnassa, jotka maailmasta löytyvät.

 

Kerättyjen esirukousaiheiden puolesta rukoilivat Vuokko Hallia ja Heidi Kuitunen- Jos pysähdymme tähän, niin voimme hämmästellä, miten rikkinäinen ja repaleinen meidän kristittyjen joukkue on. En kuitenkaan pidä tätä kauhean pahana asiana, sillä Raamattu ei ole yksi putki, josta löytyisi yksi ainoa tapa elää uskoa todeksi. Siitä huolimatta, jos kysyn keltä tahansa eri tunnustuskuntien edustajalta, miksi teillä on tuollainen tapa, niin saan aina saman vastauksen: ”Niin, niin, mutta tämä meidän perustuu Raamattuun”.  Näin asia voikin olla, sillä Raamatussa Jumala jättää tilaa erilaisuudelle.

 

… vaan se, mitä Jumala on tehnyt ja telee

 

- Olisi aika valjua, jos koko totuus olisi tässä. Onneksi niin ei ole, sillä on olemassa myös se toinen puoli, erittäin tärkeä puoli, mitä Jumala on tehnyt ja tekee. Se, että Jumala rakasti meitä kaikkia niin valtavan paljon, että hän lähetti oman Poikansa opettamaan hyvin monipuolisesti sanoin ja teoin Jumalan rakkauden, armon ja pyhyyden. Se, että Jeesus kuoli ristillä ja sovitti meidän syntimme, eikä vain meidän vaan koko maailman synnit. Se, että Jeesus nousi kuolleista ja meni Jumalan luo. Se että Pyhä Henki on lähetetty tänne. Usko kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen sekä se, että usko Jeesukseen Kristukseen tuo iankaikkisen elämän. Tämä on yhteistä kaikille kristityille. Menitpä mihin tahansa kristilliseen kirkkokuntaan tai seurakuntaan, niin jossain vaiheessa alat kuulla julistusta Jeesuksen täytetystä työstä.

 

- Tämä ei yhdistä kristittyjä vain tänä aikana. Se löytyy Uuden testamentin evankeliumeista ja kirjeistä. Se löytyy Vanhan testamentin kirjoista. Se on uskontunnustuksissa. Se yhdistää kaikkia kristittyjä koko yhdessä kuljetun Aikamatkan läpi aina meidän aikaamme asti.  Kristillisellä uskolla on tästä syystä laajempi yhteinen pohja kuin millään muulla uskonnolla tai filosofisella aatteella tässä maailmassa.

 

- Ja mikä tärkeintä, juuri tähän yhteiseen perustaan liittyvät Jumalan sanan pelastuslupaukset. Tästä ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Jeesuksesta sanotaan, että hän voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan luo tulevat., koska hän rukoilee lakkaamatta heidän puolestaan. Niinpä Raamatun mukaan jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.

 

- Kun Jeesus rukoili ylimmäispapillisen rukouksen, jossa hän moneen kertaan pyysi, että me olisimme yhtä, niin hän samalla rukoili, että se rakkaus, jolla Jumala on häntä rakastanut, olisi myös meissä.  Että maailma uskoisi ja että hän omansa olisivat kerran siellä, missä hän on, Petri tiivisti erinomaisen puheenvuoronsa kristittyjen yhteydestä.

 

Aikamatka-jakson lähtökohta:

Mikä siinä kristittyjen yhteydessä on niin vaikeaa?

 

Kristittyjen välisiä teologisia kiistoja ei enää ratkota vanhaan malliin miekoilla tai rovioilla. Silti monien kirkkokuntien ja seurakuntien välillä on yhä syvä ja erottava juopa. Sen muodostavat kaikille kristityille yhteiset kaste ja ehtoollinen. Sen sijaan, että ne olisivat yhteyden perusta, niistä on tullut keskinäisen yhteyden vaikeimpia kompastuskiviä.

 

- Kristittyjen keskinäinen yhteys on yksi suurimmista ja tärkeimmistä asioista. Se on avain moniin suuriin asioihin. Yhteys tekee todistuksemme Jeesuksesta eläväksi ja uskottavaksi, sanoo kirjailija, evankelista ja rehtori pastori Petri Välimäki. Hän on mukana tiistaina 10.12. klo 18.30 Järvenpäässä kristillisen koulun auditoriossa, Sibeliuksenväylä 42, alkavassa  Aikamatka-illassa.

 

- Olemme tainneet unohtaa, että kyse ei ole Jeesuksen toiveesta vaan käskystä. Hän käski seuraajiensa rakastaa toisiaan. Samalla hän nimesi keskinäisen rakkauden ja yhteyden seuraajiensa tuntomerkiksi.

 

- On lähes käsittämätöntä, että kirkkojen ja seurakuntien kesken ei ole päästy sopimukseen ehtoollisen avaamisesta kaikille Jeesukseen uskoville. Ruohonjuuritasolta sydänten yhteyttä sitä vastoin jo löytyy yli kirkkokuntien rajojen. Tätä yhteyttä eletään todeksi yhä rohkeammin mm. vierailemalla toisten seurakuntien ehtoollispöydissä, Petri Välimäki kertoo.

 

Vaikeampaa kuin kuolleen herättäminen?

 

Raamattu kertoo, miten Jeesus sai sanallaan myrskyt tyyntymään, sairaat paranemaan ja jopa kuolleet virkoamaan eloon. Silti yksi hänen toivomansa ja jopa käskemänsä asia on  edelleen toteutumatta. Hän, jota jopa luonnonvoimat tottelivat, ei ole hartaista ja toistuvista rukouksistaan huolimatta saanut vielä nähdä kristittyjen yhteyttä.

 



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin