Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Kiertomatkamme matkapäiväkirja

Aravan rajanylityspaikassa, joka sijaitsee hieman Eilatin pohjoispuolella, siirryimme Israelista Jordanian puolelle ja suuntasimme kohti salaperäistä Petran kaupunkia.

Kiertomatkalla ehtii nähdä paljon, koko Israelin maan etelästä pohjoiseen. Matkan varrelle mahtuu viljavia peltoja, karuja autiomaita, taatelipalmulehtoja, teollisuutta, Raamatusta tuttuja nähtävyyksiä ja tämän päivän Israelin värikästä elämää. Tällä sivulla pääset lyhyiden tekstien ja kuvien kautta mukaan matkallemme.

Oppaana matkallamme oli rovasti Pentti Holi, joka Israelissa parinkin otteeseen asuttuaan ja matkatoimistoakin johdettuaan osaa hepreaa ja tuntee maan nähtävyyksineen perin juuriin. Hänen valtava tietomääränsä, syvällinen ja aito hengellisyytensä sekä hersyvä huumorinsa valloittivat ryhmämme jo ensimmäisenä päivänä.

Matkalla kapeaa ja jyrkkäseinäistä kanjonia pitkin kohti muinaista Petraa ja sen kallioon louhittuja rakennuksia.MATKAN OHJELMA

1. päivä Torstai 29.3.

Monien matka alkoi todella varhain, sillä Helsinki-Vantaan lentokentällä piti olla jo aamulla klo 05.00 mennessä. Pitkämatkaisimmat olivat lähteneet kotoaan jo edellisen vuorokauden puolella.

Lento Helsingistä Israelin eteläisimpään osaan Ovdan lentokentälle kesti viitisen tuntia. Sieltä jatkoimme bussilla Aravan raja-asemalle ja siirryimme Jordanian puolelle päämääränämme nabatealaisten pääkaupunki Petra. Perillä majoitumme vuoren rinteelle rakennettuun Panorama Hotelliin, josta avautuu huikeat näköalat korkeaan vuoristoon, syviin laaksoihin ja muinaisen Petran tienoille.

2. päivä Perjantai 30.3.

Jordanialainen oppaamme Emadin selostaa yhdessä oppaamme Pentti Holin kanssa Pyhän Georgen kirkon ihmeellisen mosaiikkikartan yksityiskohtia.Matkan toisen päivän aloitimme tutustumalla muinaiseen Petraan. Kävely kapean ja noin sadan metrin korkuisen kanjonin läpi oli jo sellaisenaan huikea elämys. Kun näkyviin tuli kalliorotkon seinämiin kaiverrettu muinainen Petran kaupunki, jokainen ymmärsi, miksi paikka on liitetty maailman seitsemän ihmeen joukkoon ja nimetty Unescon maailmanperintökohteeksi.

Jatkaessamme kohti Ammania poikkesimme Madabassa tutustumassa ortodoksisessa St. George -kirkossa olevaan ainutlaatuiseen bysanttilaiseen mosaiikkikarttaan.  Raamatussa mosaiikkikaupungiksi kutsuttu Madeba mainitaan pariinkin kertaan nimellä Medeba (4.Moos.21:30 ja Joos.19:3).

Seuraava kohteemme oli Nebon-vuori, jolta Mooses sai katsella Luvattua maata itse sinne koskaan pääsemättä (5.Moos.34:1-12).

Näkymä Jordaniasta Nebon-vuorelta kohti Luvattua maata Israelia.Reilusti yli miljoonan asukkaan Ammanissa majoituimme Geneva Hotelliin, missä meitä odottivat mukavat huoneet, herkullinen päivällinen ja ensimmäinen yhteinen iltapalaveri keskusteluineen ja hartauksineen.

3. päivä Lauantai 31.3.

Lähtiessämme aamulla Ammanista teimme kaupunkikierroksen tutustuen sekä läntiseen upeaan varakkaiden ihmisten kaupunginosaan että paljon vaatimattomampaan ja erittäin tiiviisti rakennettuun itäiseen osaan.

Jerash on parhaiten säilynyt kreikkalais-roomalainen provinssikaupunki. Sen kadut ja pylväiköt ovat vaikuttava nähtävyys.Ensimmäinen varsinainen kohteemme oli Jerashin rauniokaupunki, joka esiintyy kartoissa ja matkaoppaissa myös nimellä Gerasa. Paikka on parhaiten säilyneitä roomalaisten rakentamia kaupunkeja, joka vielä raunioinakin herättää upeine pylväikköineen, teattereineen ja katuineen ihmetystä ja ihailua.

Jerashista jatkoimme Husseinin sillalle ja siirryimme takaisin Israelin puolelle. Ajelimme Jordanin juoksua seuraillen kohti pohjoista. Pysähdyimme hetkeksi kauniille ja aivan Gennesaretin järven tuntumassa olevalle Jardenitin kastepaikalle. Siellä saimme seurata, kun Kalervo Syväntö kastoi kaksi ryhmämme jäsentä. Sen jälkeen jatkoimme Tiberiakseen, missä majoituimme kauniiseen Leonardo Club hotelliin, missä meitä odotti runsas päivällinen.

Auytuuksien vuorella eli Vuorisaarnan vuorella on kaunis kirkko, jossa lauloimme laulun Maa on niin kaunis.Iltakokouksessa jaettiin päivän kokemuksia, suunniteltiin seuraavaa päivää. Saimme myös nauttia Merja Luukkosen upeasta nukkteatteriesitykestä, jossa hän kuvasi Martan, Marian ja Jeesuksen kohtaamisen. Pitkän päivän, runsaan ohjelman ja iltakokouksen jälkeen uni tuli houkuttelematta!

4. päivä Sunnuntai 1.4.

Masadan vuorilinnaan noustaan kaapelihisseillä. Näkymät autiomaahan ja Kuolleenmeren suuntaan ovat henkeäsalpaavia.Galilean kierroksella tutustuimme paikkoihin, joissa Jeesus on liikkunut, opettanut ja parantanut sairaita. Näimme Pietarin kalasatamaksi kutsutun Tabghan, Kapernaumin, Autuuksien vuoren eli Vuorisaarnan vuoren ja paljon muuta mielenkiintoista ja koskettavaa. Kävimme myös Golanin ylängöllä Katzrinin kaupungissa ja tutustuimme Syyrian armeijan vanhoihin tukikohtiin. Syyrian rajan tuntumasta jatkoimme matkaa Druusikylien läpi ajaen kohti länttä. Matkalla pistäydyimme Sa’ar Falls vesiputouksia ihailemassa ja palasimme hotelliimme Tiberiakseen.

Päivällisen jälkeen oli iltapalaverissamme vieraana Ariela Waizman, suomalaissyntyinen Arja, jonka koskettavan elämäntarinan voi lukea kirjasta Käärmeen lumous - Arjan uskomaton tarina (Kuva ja Sana 2007)  Kirjasta ja Arielasta löytyy lisää  kautta.

5. päivä Maanantai 2.4.

Puutarhahauta on kaunis ja tunnelmallinen paikka. Hauta on tyhjä. Jeesus on ylösnoussut.Aamiaisen jälkeen ajoimme Jordaninlaakson tietä etelään ensin Jordanin rantaa seuraillen ja sitten Kuolleenmeren näkymiä ihastellen aina Masadan vuorilinnaan saakka. Matka kaapelihissillä vuoren laelle oli vaikuttava, mutta vielä koskettavampaa oli saada tutustua paikan värikkääseen, ylelliseen mutta myös perin järkyttävään historiaan.

Ahavan kosmetiikkatehtaalla käytyämme suuntasimme Kuolleenmeren rantaan uimaan tämän maailman alhaisimman paikan suolaisissa vesissä. Uinnin jälkeen ajoimme Jerusalemiin ja majoituimme Ceasar Hotelliin, missä meitä odotti päivällinen ja iltapalaverimme.

6. päivä Tiistai 3.4.

Siionin vuorella yläsalissa muistelimme Jeesuksen ja opetuslasten pääsiäisateriaa ja ehtoollisen asettamista.Runsaan aamiaisen jälkeen tutustuimme Jerusalemin vanhimpiin osiin. Kohteinamme olivat mm. Öljymäki huikeine Kidronin puron yli avautuvine näkymineen, Isä meidän -rukouksen mukaan nimensä saanut kirkko, Getsemanen puutarha, Länsimuuri eli Itkumuuri, Pyhän haudan kirkko ja värikkäät basaarit. Päivä huipentui käyntiin Puutarhahaudalla sekä siellä viettämäämme yhteiseen ehtoollishetkeen.

7. päivä Keskiviikko 4.4.

TV7 Jerusalemin uutisten studiolla Martti ja Mirja Ojares kertoivat meille kanavan synnystä ja Jerusalemin toimituksen perustamisesta.Teimme bussikierroksen Jerusalemin uudemmissa osissa. Vierailimme Hertzel puistossa, jonne on haudattu Israelin presidenttejä, pääministereitä sekä muita kansakunnan johtajia. Käynti juutalaisvainojen uhrien muistoksi perustetussa Yad Vashemin museossa oli kokemus, jota kukaan siellä käynyt ei voi ikinä unohtaa.

Pistäydyimme myös ihailemassa Israel museon yhteydessä olevaa Jeesuksen ajan Jerusalemin 1:50 pienoismallia sekä Kirjan pyhäkön vanhoja kirjakääröjä. Myös Siionon vuori, Yläsali ja Davidin hauta kuuluivat päivän kierrokseen. Lopuksi vierailimme TV7 Jerusalemin studiossa, missä Mirja ja Martti Ojares esittelivät meille kanavan toimintaa ja Jerusalemin uutistoimituksen syntyä.

Ben Jehuda on läntisen Jerusalemin vilkas kävelykatu, jolla voi iltaisin tavata monenlaisia taiteilijoita.Eikä siinä ollut tämän tiiviin päivän osalta suinkaan vielä kaikki. Päivällisen jälkeen teimme ylimääräisen iltakierroksen ja ihailimme Jerusalemia iltavalaistuksessa. Näkymät yli kaupungin oli kaunis, Länsimuuri rukoilijoineen vaikuttava ja vilkas kävelykatu Ben Jehuda muusikkoinenn ja tulitaiteilijoineen värikäs paikka.

8. päivä Torstai 5.4.

Aamiaisen jälkeen ajoimme Jerusalemista länteen, laskeuduimme vuoristosta viljavalle tasangolle, käännyimme etelään ja jatkoimme Beersheban kaupungin ohi autiomaan karuja maisemia katsellen Kuolleenmeren tuntumaan ja viimein Ovdan lentokentälle. Paluulentomme laskeutui Helsinkiin hieman ennen ilta kahdeksaa.