Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Pekka Sartola: Näkymätön maailma

Pekka Sartola,

Näkymätön maailma,

Ajanteos, 2012

 

Enkeleistä ja näkymättömästä maailmasta kirjoitetut kirjat liihottelevat usein estoitta kristinuskon lisäksi myös New Agen maisemissa. Kun todellista tietoa on niukasti, aukkoja paikataan vilkkaalla mielikuvituksella ja maailmoja syleilevällä enkeli-humanismilla. Tällaisten keitosten tuloksena syntyneet kirjat ovat roskaruokaa, joka ei ole hyväksi kenenkään hengelliselle terveydelle.

 

Tällaiseen ei onneksi tarvitse tyytyä. Pastori-kirjailija Pekka Sartolan kuudestoista teos Näkymätön maailma käsittelee luontevasti, kiinnostavasti ja sanottavansa Raamattuun perustaen enkeleitä ja maailmaa, jota aistimme eivät kykene tavoittamaan. Taitavana kirjoittajana, joka on mm. vuonna 2009 voittanut TV7:n katsojaäänestyksen Suomen parhaasta kristillisestä kirjailijasta, hän osaa yhdistää notkean kerronnan tarkkaan taustoittamiseen.  Asiat perustellaan käyttäen tukena todennettavia lähteitä jopa sanojen Raamatun alkukielten vivahteita myöten. Yliluonnollisistakin asioista on siis mahdollista puhua luonnollisella ja ymmärrettävällä tavalla.

 

Enkelit saavat kirjassa runsaimmin tilaa. Mitä ovat enkelit, ja millaisia tehtäviä niillä Raamatun mukaan on? Entä pimeyden enkelit ja henkiolennot, joita Raamatusta myös löytyy? Mitä ne ovat, kuinka toimivat ja millä tavalla meidän tulisi niihin suhtautua?

 

Enkeliryhmien sekä enkeleiden ominaisuuksien ja tehtävien lisäksi kirjassa kerrotaan enkelikokemuksia, joissa näkymätön maailma on jossain erityisessä tilanteessa tullut näkyväksi. Lopuksi kerrotaan myös muiden uskontojen, mm. islamin ja New Agen enkelikäsityksistä sekä kristinuskon ja islamin omituisena sekoituksena syntyneestä uudesta uskonnosta nimeltä krislam.

 

Pimeyden enkeleitä ja henkivaltoja käsitellessään Pekka Sartola kertoo Raamatusta löytyvistä esimerkeistä. Demonien ja riivaajien yhteydessä hän käsittelee myös monia vaivaavaa kysymystä, voiko uskovassa olla riivaajia. Kirjassa osansa saavat myös spiritismi, musta raamattu, Marian palvonta, kummitukset ja aaveet. Rajatiedon piiristä löytyy paljon sellaista sameaa ja pimeää, jonka maltillinen ja raamatullisen käsittely on tarpeellista. Etenkin Marian palvontaa ja madonnailmestyksiä ruotiessaan kirja tuo esille paljon sellaista tietoa, jota harvoin tohditaan sanoittaa. 

 

Kirjan kolmas ja viimeinen osa vie lukijan asiaan, joka koskee meitä kaikkia, kuolema ja mitä sen jälkeen. Aihetta käsitellään vastaamalla monia askarruttaviin kysymyksiin: Nousiko Jeesus todella kuolleista? Mitä ovat henki, sielu ja ruumis? Onko olemassa jokin välitila taivaan ja kadotuksen välillä? Ilmestyvätkö kuolleet elossa oleville? Tietävätkö kuolleet elossa olevista? Onko kuolleilla vielä tunteet? Jne.

 

Pekka Sartolan Lähi-idän ja Israelin teemoja käsitelleiden kirjojen eräs kiistattomista vahvuuksista on niiden vankka tietopohja. Asioista ei kerrota epämääräisesti tai yleistäen. Olipa kyseessä maantiede, historian tapahtumat tai käytetyt aseet, sotilaalliset organisaatiot tai ajoneuvot, niin hänen kirjojensa tarjoamat tiedot kestävät aina tarkistamisen.

 

Näkymättömästä maailmasta puhuttaessa samanlainen tekninen pikkutarkkuus ei ole mahdollista, vaikka kirjailija tekisi kotitehtävänsä miten huolellisesti ja perusteellisesti tahansa. Tästä huolimatta kirja Näkymätön maailma saa lukijansa vakuuttumaan siitä, että kaiken takana on paljon taustaselvityksiä, laaja tietojen keruu ja aineiston huolellinen puntarointi. Tästä todistavat myös kirjan yksityiskohtaisen perusteellinen, lähes hakuteoksen kaltainen sisällysluettelo sekä lopussa oleva laaja lähdeluettelo.

 

Aikana, jona salatieteet, noituus ja uskontojen sekoittuminen ovat nostamassa vahvasti päätään, Näkymätön maailma on tärkeä tietoteos ja hereille ravistelija. Kirja tarjoaa hyvää asiatietoa tilanteisiin, joissa tällaisista asioista keskustellaan tai jopa väitellään. Meidän on hyvä tutkia aikamme ilmiöitä avoimin silmin ja tarvittaessa myös kriittisesti, ettemme huomaamattamme itse luisuisi mukaan sellaiseen, jonka Raamattu sanoo olevan Jumalan silmissä kauhistus.



Kommentoi tätä kirjoitusta



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin