Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Pauli Rahkonen: Israel, hepreankieli ja Raamattu

Pauli Rahkonen

Israel, hepreankieli ja Raamattu

KKJMK, 141 sivua

 

Maailmalta kantautuu huolestuttavia tietoja antisemitismin lisääntymisestä. Israel on kansana erityistarkkailussa ja juutalaiset kaikkialla monenlaisten hyökkäysten kohteina.

 

Kristittyjen piirissä näihin ilmiöihin suhtaudutaan kahdella tavalla. Osa kristityistä luisuu yleisen mielipiteen mukana raamatunvastaisen korvausteologian pauloihin. Osa sitoutuu entistäkin tiukemmin Raamatun sanaan rukoillen ahkerasti Jumalan omaisuuskansan ja silmäterän puolesta.

 

Tällaiseen kahtaalle repivään tilanteeseen on Pauli Rahkosen kirja ”Israel, hepreankieli ja Raamattu” erittäin tervetullut.

 

Kirjan lähtökohtana on lapsuuden kokemusten ja Israelin matkojen kautta juutalaisia kohtaan syttynyt rakkaus. Eikä kyse ollut vain pinnallisesta ihastuksesta, sillä se vei miehen pitkiksi ajoiksi Israeliin opiskelemaan kieltä sekä työskentelemään seurakunnan paimenena, matkatoimistojen palveluksessa ja Raamatunkääntäjien kodin isäntänä. Mitä syvemmälle Pauli Rahkonen kielitaidon ja kokemuksen karttuessa pääsi Raamatun sanaan, sitä voimakkaammaksi hänellä kasvoi halu herättää kristittyjä ymmärtämään Israelin ystävyyden raamatullisia perusteita. Jumala ei suinkaan ole hylännyt kansaansa. Jumala muovaa ja hioo juutalaisia, joilla on yhä edelleen tärkeä tehtävä hänen pelastussuunnitelmansa toteutumisessa.

 

Raamattu on täynnä aarteita, jotka alkukieliä taitamattomalta jäävät löytämättä.  Pauli Rahkosen kirjan avulla lukija pääsee osallisiksi asioista, jotka rikastuttavat hengellistä elämää ja innostavat paneutumaan Raamatun sanaan entistä innokkaammin.

 

Kolmen näkökulman ja aihepiirin sisällyttäminen samaan kirjaan on ollut haasteellinen tehtävä. Kirjan kolme ensimmäistä osaa, jotka käsittelevät Raamatun kansan kieltä, juutalaisten ja kristittyjen suhdetta sekä Israelin lähitulevaisuutta Raamatun valossa, tempaavat kiinnostavuudellaan lukijan mukaansa. Kirjan neljäs osa avaa joitain Raamatun kohtia paljastaen, miten ne avautuvat hepreankielen kautta aivan uudella tavalla. 

 

Pauli Rahkosen tekstin pohjana on hyvin laaja ja monipuolinen asiantuntemus sekä paljon omakohtaisia kokemuksia. Hän valmistui ekonomiksi vuonna 1978 Turun kauppakorkeakoulusta. Myöhemmin hän opiskeli Jerusalemin yliopistossa ja on hepreankielen maisteri. Hän toimi Jerusalemin suomalaisen vapaaseurakunnan paimenena vuosina 1988-1990. Hänellä on myös pitkä kokemus Israeliin tehtävien ryhmämatkojen oppaana. Vuosina 2004-2005 hän oli Jerusalemissa Raamatunkääntäjien kodin isäntänä. Hän toimii seurakunnan paimenena sekä suomalais-ugrilaisten kielten ja nimistön tutkijana valmistellen (2009) tästä aiheesta väitöskirjaa.



Kommentoi tätä kirjoitusta

Kommentit

25.11.2009 klo 11:33:38
Jorma Arotie kirjoittaa

Pauli Rahkonen: Israel Heprean kieli ja Raamattu

Kestoaihe uutisoinnissa -Lähi-itä- ja erityisesti Israel on kiinnostava niin historian kuin nykypäivän näkökulmasta. Pauli Rahkonen lähestyy tai pikemminkin elää kirjassaan asian ytimessä.
Israel ei olisi sitä mitä se on ilman omaa kieltään ja sen taustalla olevaa Raamatun todellisuutta.

Kirja alkaa katsauksella heprean kieleen, joka on hieman vaikeaselkoista maallikolle, mutta avautuu riittävästi jokaiselle ,joka haluaa perehtyä kielen ja kulttuurin perusteisiin.
Aihe on perustavaa laatua ja tärkeä Raamatun lukijalle, kun halutaan muodostaa ehjä ja Sanan henkeä kunnioittava sanoma sen suuren kielellisen harppauksen mukana, mikä käännöksissä aina tapahtuu. Ns sananmukainen käätäminen on illusio , johon usein viitataan. Mieleen ei helposti tule sanojen merkitysten muutokset historian aikana. Kuinka moni meistä tiesi mm. että Raamatussa on ainakin kolmenlaista hepreaa ja myös arameaa VT:n kirjoituksissa? Heprea on ns konsonantti-kirjoitusta, jossa vokaalit puuttuvat aiheuttaa vaikeuksia tulkita jopa Jumalan nimen lausuntatapa oikein.
Näihin ja moniin muihin seikkoihin Rahkosen kirja antaa tiiviin, mutta valaisevan näkökulman.
Nöyryys ja tietämisen tuska voivat lisääntyä, mutta se onkin hyväksi.

Israelin vaiheet ja asema onkin laajasti esillä sitä käsittelevässä kirjan osassa. Punainen lanka on se, että juutalaisten osana on ollut maksaa kallis hinta kaikkina aikoina halustaan pitää kiinni juuristaan ja kielestään. Väestösiirrot ja hajautuminen kansojen sekaan eri historian vaiheissa on itseasiassa koitunut muiden eduksi, vaikka juutalaisille monessa mielessä tappioksi.
Kipeitäkin jaksoja, jotka liittyvät Euroopan historiaan ja uskonpuhdistusten aikaisiin antisemitistisiin vainoihin kirjassa syvennytään. Lutherin muuten ansiokkaaseen työhön liittyy pimeitäkin puolia, mitkä lukija itse voi todeta. Olisiko anteeksipyynnön ja aidon parannuksen paikka?

Jumala ei kutsumistaan kadu eikä sanaansa muuta.
Vaikka kansat ja johtajat muuta suunnittelisivat Herra vie suunnitelmansa päätökseen Sanansa mukaan. Joka Israelia siunaa , saa kokea siunausta. Kiroajalle käy päinvastoin.
Ajan henki ei ole sama kuin Totuuden Henki. Media ei ole kaikkitietävä eikä erehtymätön.
Tämä maailma muuttuu niin hajoavassa kuin rakentavassa mielessä.
Kirjan loppuosa käsittelee mitä tuleva on Sanan valossa. Raamatun ääressä lukija voi päätellä mihin tulkintoihin voi profetioissa yhtyä.
Olemma itseämme ja kansakuntia koskevan ydinsanoman äärellä. Saammeko olla osana jaloa runkopuuta, vaikka olemme luonnostamme villin puun oksia? Jaloa puuta Israelia ei Jumala ole hylännyt, vaikka maailma tekee siinä koko ajan parhaansa usein vinossa suhtautumisessa Israeliin.
Kannattaa ajatuksella lukea.

Jorma Arotie



29.6.2009 klo 13:38:47
Jaakoppi kirjoittaa

Kirja sopii kaikille jotka haluavat tietää mitä Raamattu ilmoittaa Israelista ja sen asemasta ihmiskunnan historiassa ja Jumalan suunnitelmissa.

Kirjan lukijalle avautuu myös alkuperäinen hebreankielinen Vanhan Testamentin rikas sanoma siitä, että Jeesus on kaikkivaltias Jumala, meidän luojamme ja pelastajamme.

Kirja osoittaa miten suuri painoarvo on sanoilla ja niiden merkityksillä. Elämmehän aikaa jolloin meitä vaivaa informaatitulva ja -ähky. Viisaudessaan Jumala on ilmoittanut itsensä ja sunnitelmansa kirjoitettuun sanomaan perustuvassa muodossa: Raamatussa.





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin