Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

David Pawson: Onko Joh. 3:16 evankeliumi?

David Pawson

Onko Joh. 3:16 evankeliumi?

TV7 Kustannus, 104 sivua

 

Uuden kirjansa ”Onko Joh.3:16 evankeliumi?” takakannessa David Pawson varoittaa lukijoitaan näin: ”Johanneksen evankeliumin jaetta 3:16 kuulee usein kutsuttavan pienoisevankeliumiksi. Uskon sen olevan yksi väärin käännetyimmistä ja väärin sovelletuimmista kohdista Raamatussa. Useimpien kristittyjen tavoin myös minä ymmärsin sen aivan väärin. Niinpä varoitan sinua tässä ja nyt, että saatan pilata Joh.3:16:n sinulta loppuelämäksesi.”

 

Mitä niin järisyttävää David Pawson ohuessa kirjassaan esittää, että se ansaitsee moisen varoituksen?

 

Pawson käy kyseisen jakeen läpi sana sanalta kreikan kielen merkityksiä availlen. Hän liittää sen asiakokonaisuuteen eli ottaa huomioon mitä edellä on sanottu. Hän osoittaa, missä Jeesuksen puhe päättyy ja Johanneksen kirjoittama kommentointi alkaa.

 

Entä, mikä on lopputulos? Johanneksen evankeliumin 3. luvun 16. jae on kirjoitettu Jeesuksen seuraajille eikä uskosta osattomille. Jakeessa ei kerrota Jumalan maailmoja syleilevästä ehdottomasta rakkaudesta vaan jostain aivan muusta.

 

Turmeltunut maailma on tuomion alainen samalla tavalla kuin autiomaassa Jumalaa vastaan kapinoineet israelilaiset joutuivat myrkkykäärmeiden surmaamiksi. Kun kansa teki parannusta ja kääntyi Jumalan puoleen, hän ei ottanut käärmeitä pois vaan antoi kansalleen kepin nokkaan nostetun pronssikäärmeen kautta mahdollisuuden tuomion välttämiseen.

 

Samalla tavalla Jumala rakastaa maailmaa antamalla kaikille niille, jotka uskovat ja turvaavat Jeesukseen, mahdollisuuden vapautua tuomiosta. Tämän mahdollisuuden torjuvia kohtaa tuomio ja kadotus. Pawson myös muistuttaa, että uskoon liittyvät aina syntien katuminen, parannuksen tekeminen sekä kaste. Kyse on siis paljon laajemmasta ja vakavammasta asiasta kuin mitä yhdestä asiayhteydestään irrotetusta jakeesta voi erehtyä päättelemään.



Kommentoi tätä kirjoitusta

Kommentit

14.7.2009 klo 23:41:26
Jeesus on Pelastaja kirjoittaa

Jos Jeesus on sovittanut koko maailman synnit, niin on kysyttävä, miksi kaikki eivät pelastu? Jos vastaat, että kadotukseen menevät eivät pelastu, koska he eivät ole ottaneet vastaan pelastusta, niin kysyn jatkokysymyksen: onko epäusko synti?

Jos epäusko on synti, niin kysyn edelleen saman kysymyksen: Mistä ihminen kärsii kadotuksessa, jos Jeesus on kerta sovittanut myös epäuskon synnin kaikkien muiden syntien ohella?

Suomen kristikunta on joutunut suuren harhaopin (arminialaisuuden) valtaan, jossa Jeesus esitetään löyhänä "pelastajana", joka osti ristillä vain pelastussuunnitelman mutta ei kansaa.

Hyvät kristityt, lukekaa Johanneksen kirjeen todistus, että kaikki joita Isä vetää, tulevat Jeesuksen luo, ja Jeesus herättää tälläisen ihmisen viimeisenä päivänä kuolleista (Joh. 6:44).

Lukekaa myös Johanneksen kirjeen todistus, jossa Jeesus mainitsee, että hän tuli kuolemaan lampaidensa tähden, samaan aikaan sanoen fariseuksilla, että he eivät ole Jeesuksen lampaita (Joh. 10:14-15, 26).

Vielä loppuun heprelaiskirjeen raamatunpaikat, joista käy selvästi ilmi, että Jeesus todellakin on Pelastaja, joka pelastaa valitut sataprosenttisesti: Hep. 7:25, 9:12, 10:10.

Siunausta!



20.4.2009 klo 06:36:14
Evankeliumin vakuuttama kirjoittaa

Kyllä Jeesus on sovittanut koko maailman synnin. Siihen kuuluvat sekä kristityt että pakanat, muslimit, hindut ja kaikki muut. Siksi ajattelen, että Jumala on rakastanut koko maailmaa. Jos ihminen ei tartu hänelle tarjottuun pelastukseen vaan hylkää sen, syy ei ole Jumalan eikä Jeesuksen.





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin